Ce se întâmplă în organism după ce renunți la pilulele contraceptive?

Pilulele contraceptive pot fi administrate în siguranță ani la rând, fără întrerupere, cu o condiție: să efectuezi cu regularitate atât controlul anual ginecologic, cât și un control general anual al sănătății. Aceste controale trebuie să includă cel puțin analizele de sânge uzuale, testarea secrețiilor vaginale, testul Papanicolau, ecografia la sân și hepatică. Motivul este acela că, de la an la an, este posibil ca în organismul să se producă unele modificări.

Cele mai utilizate contraceptive orale sunt cele care au în compoziție două tipuri de hormoni: estrogen și progesteron. Acești hormoni au rolul a întârzia sau a preveni ovulația, evitând, astfel, apariția unei sarcini nedorite. Contracepția orală combinată are o eficiență extrem de ridicată: 99.7% în condițiile utilizării corecte.

Te-ai întrebat vreodată ce schimbări se produc în corp atunci când renunți la folosirea pilulelor? Iată cum este influențat organismul în această situație.

Odată ce ai renunțat la anticoncepționale, hormonii din compoziția pilulelor lor sunt eliminați rapid din organsim, chiar și în 2-3 zile. Din acest motiv, există posibilitatea ca până și atunci când uiți să iei mai mult de două pilule dintr-un blister, să ovulezi și, astfel, să rămâi însărcinată. Nu contează cât de scurtă sau de îndelungată a fost perioada de administrare: corpul tău va elimina hormonii sintetici în doar câteva zile, iar procesele naturale își vor relua cursul. Unele femei vor începe să ovuleze imediat, altele în câteva săptămâni, iar altele în câteva luni de la întrerupere. De obicei, ciclul menstrual revine „la normal” după 2-3 luni de la renunțarea pilulelor contraceptive.

Pentru a evita să ai parte de sângerări neregulate (spotting), este bine ca, atunci când ai decis să întrerupi utilizarea pilulelor, să termini blisterul curent și să nu renunți la mijlocul foliei.

Regula generală este aceea că, dacă înainte să folosești pilule contraceptive aveai ciclul menstrual neregulat, după oprirea administrării ciclul tău va fi din nou neregulat. Și vice versa: vei avea ciclul regulat, dacă îl aveai așa înaintea administrării pilulelor. Cel mai important lucru de reținut este acela că fiecare femeie sănătoasă din punct de vedere reproducător poate să ovuleze și să rămână însărcinată după ce decide să renunțe la pilulele contraceptive.

Un simptom care poate apărea după încetarea administrării pilulelor pe termen lung este amenoreea sau lipsa menstruației. În acest caz, organismul are nevoie de mai timp pentru a produce hormonii naturali necesari ovulației și menstruației. Uneori, cauza absenței menstruației imediat după încetarea pilulelor poate fi chiar instalarea unei sarcini. Acest lucru se poate întâmpla dacă a existat un contact sexual neprotejat. Dacă vrei să previi această situație, ar fi bine ca în perioadă de tranziție să utilizezi o metodă de contracepție suplimentară, cum ar fi prezervativul sau diafragma. Dacă menstruația nu apare în primele 3 luni de la întreruperea administrării, se recomandă efectuarea unui test de sarcină sau a unui consult la medicul de familie sau medicul ginecolog.

Medicii dermatologi prescriu adesea tratamentul cu pilule contraceptive pentru a combate acneea. Dacă ai folosit anticoncepționalele în acest scop, trebuie să ai în vedere că, atunci când renunți la tratament, este posibil ca acneea să reapară cu aceeași intensitate de dinainte de utilizare sau într-o formă mai redusă.

O altă schimbare care ar putea fi observată este la nivelul sânilor. Mulțumită hormonilor din compoziția pilulelor, este posibil ca sânii să devină mai fermi pe perioada administrării. Odată ce renunți la pilulei, este posibil ca sânii să revină la starea inițială. Din nou, nu este o regulă general valabilă pentru toate femeile.

Alături de reglarea ciclului menstrual, un alt efect al pilulelor contraceptive este diminuarea sau eliminarea simptomelor sindromului premenstrual: menstruație abundentă, dureri de burtă sau de cap, schimbări de stări bruște, poftă mare de mâncare. Dacă înainte de a folosi pilulele te confruntai cu aceste simptome, este posibil ca ele să revină după ce renunți la pilule.

Dacă ai vreo nelămurire, adresează-te medicului ginecolog Elena Ucenic. În cel mai scurt timp îți va răspunde.